Du er her: Forside > Nyhetsarkiv > Nyhetssak

Nyhet

Bestilling - varekatalog eller punch-out?    

Bestilling - varekatalog eller punch-out?

31.03.2017 14.54.39 av Randi Jaros

Ved bestilling av varer på markedsplassen har det inntil nylig vært to ulike bestillingsløsninger; bestilling på varekatalog eller via såkalt punch-out.

Det er fordeler og ulemper med begge løsninger. Punch-out innebærer at man «puncher» seg videre inn i leverandørens egen nettbutikk via Unit4 og markedsplassen og gjør bestilling der. Leverandøren oppdaterer selv produkter og priser. I så måte blir nettbutikken mer dynamisk og kan være en fordel ved kjøp av produkter der pris og tilgjengelighet varierer fra dag til dag, f.eks ved kjøp av ferskvarer som frukt og grønt, fisk osv. Ulempen er at vi får mye mindre kontroll med om avtalebetingelsene blir overholdt, siden det er leverandøren selv som gjør endringer. Innkjøpstjenesten får heller ikke beskjed om endringer som blir gjort. I tillegg er det lett å bli styrt til andre produkter i nettbutikken som vi ikke har avtale på, eller at leverandøren driver med strategisk prising ved å tilby et annet produkt enn det som er avtalt.

Varekatalogene ligger på markedsplassen. Bestilling gjøres via unit4 - markedsplassen og den aktuelle leverandørens katalog. Innkjøpstjenesten må godkjenne alle endringer og oppdateringer leverandøren sender inn.  Varekatalogen vil derfor ikke oppdateres hver dag, men ca. hver måned avhengig av type avtale. På den måten er varekatalogen mer statisk, men vi får full kontroll på at produkter og priser til enhver tid er i henhold til avtalebetingelsene. Det er også mulig for bestiller å lage egne handlekurver på varer man bestiller ofte.

Etter flere års erfaring med begge bestillingsløsninger ser innkjøpstjenesten det som mest hensiktsmessig å benytte varekatalog. Hovedgrunnen er at vi får mye bedre kontroll på at avtalebetingelsene faktisk blir overholdt.

Troms fylkeskommune har 3 store rammeavtaler med Staples. Alle disse avtalene vil nå ligge på varekatalog, og alle bestillinger skal gjøres der. Dette gjelder rammeavtalen på Kontor- og datarekvisita, samt skolemateriell som ble inngått i fjor vår. I tillegg skal rammeavtalen på Papir og plast være tilgjengelig på varekatalog i begynnelsen av april, og rammeavtalen på Rengjøringsmidler og -rekvisita i begynnelsen av mai.

Stikkord:

Skriv ut print
rating


  Kommentarer

Det er ingen kommentar. Skriv den første kommentaren ...

Ditt navn
E-post
Nettsted
Tittel
Kommentar